9 grunner for Ã¥ feriere i Kroatia

Jeg har hatt mange turer sørover til ulike reisemÃ¥l. NÃ¥ har jeg slÃ¥tt meg til ro med at jeg har funnet mitt land – Kroatia. Det er mange grunner til at jeg falt for Kroatia, men her skal jeg forsøke Ã¥ nevne ni av de som er viktigst for meg. Savner du punkt nr. 10, kan du komme med foreslag i kommentarfeltet.

1. Kroatia er meget varmt midtsommers, men likevel unngår man den ekstreme varmen man gjerne opplever i land som Tyrkia midtsommers.

2. Man har behagelige temperaturer fra mai og helt til begynnelsen av oktober. Dette gjør at man kan finne rimelige turer utenom sesongen uten at man «gÃ¥r glipp av» fine sommertemperaturer.

Makarska i Kroatia

2. Et frodig landskap er en fryd for øyet. Et grønt belte strekker seg opp mot fjellene langs kysten. Bartrærne minner mye om norsk furu. Duft av frukttrær og blomster er påfallende i enkelte områder.

3. Man føler seg nesten hjemme i landskapet. Strendene, bebyggelsen ved strandkanten og høye fjell, minner om norske fjorder – bare med mye mindre skyer og regn.

4. Jeg føler meg trygg i Kroatia. Folket er hyggelige og rolige. Kriminalitet har jeg ikke sett eller hørt om på mine reiser. Ingen ting er blitt frastjålet, og jeg slipper å se meg over skulderen når jeg er ute.

5. Jeg slipper mas og kjøpepress når jeg er i butikker eller på markeder. En kroatisk butikk er som en norsk. Man kan se på varer, ta på varer uten at noen nødvendigvis kommer bort til deg og forventer at du skal kjøpe varen.

6. Jeg f̴r g̴ i fred i gatene. I motsetning til i enkelte andre land, kan man g̴ forbi alskens butikker uten at man blir ropt etter og mast p̴ for ̴ komme inn og handle. Igjen РKroatia ligner ogs̴ her p̴ norske forhold.

Tucepi strand

7.  Kroatia er vakkert og rent. Byene, stranspromenadene, strendene og boligområdene er velholdte.

8. Prisene på mat er lave. Vin, frukt, bakverk og mye annet er meget rimelig. Det virker også som om matvaresikkerheten er meget god i landet.

9. Rik på opplevelser. Som vanlig i slike land, kan man få oppleve båtturer, ulike former for vannsport o.l. Kroatia har i tillegg mye kultur og historie. De populære feriebyene Trogir og Dubrovnik står begge på UNESCO sin verdensarvliste. I tillegg har Kroatia vakre naturparker; slik som Krka.

Krka naturparkBildene på denne siden: Øverst ser vi innseiligen til Makarska fotografert fra sjøen. Neste motiv er tatt på stranda i Tucepi, mens siste bilde er fra Krka nasjonalpark.

11 responses to “9 grunner for Ã¥ feriere i Kroatia

  1. Var selv i Podgora i høst, og sitter igjen med bare gode minner. Lang strand og strandpromenade, varmt vann og hyggelige mennesker. Kan trygt anbefale en slik ferie.

  2. Ja, Podgora er en rolig og idyllisk by om høsten. Var i nabobyen Tucepi for halvannet år siden. Det kommer nok en bloggpost om disse byene også.

  3. Vart dit skall du då? Hela Kroatien är verkligen underbart. Kul med Norge-kommentarer, hihi. Synd med det som hände i handbolls-VM, NI skulle ju till semi!!!

  4. Det gikk jo meget bra for det norske damelandslaget, så vi overlever vel at guttene ikke kom til noen finale.
    Vi reiser ned i siste del av juli og blir da ca. 3 uker, mest i området rundt Trogir/Split. Gleder oss allerede 🙂

  5. Knall innlegg! Har linket til det i et av mine egne:

    http://iruntheshow.blogg.no/1233503399_kroatia_3.html

    -Kanskje flere snart får øynene opp for dette fantastiske landet

  6. Heisann! Har lagt inn dette og et par andre av innleggene på bloggen i en liste over blogginnlegg fra Kroatia! Her:
    http://reisetipsern.blogspot.com/2009/03/kroatia-reiseinnlegg.html

  7. Så enig i alt du skriver , jeg er også forelsket i dette landet.
    Reiser i august til øya Brac og skal bo i Bol i to uker. Var i Supetar på Brac i 2008 og i Podgorka i 2007.
    Like fint alle steder men kjekt å finne nye steder hvert år.
    Fra Supetar går det ferge til Split så det ble shopping flere ganger i løpet av de to ukene vi var der. Split er jo en flott by og ett sko utvalg som er enormt.

  8. TilbaketrÃ¥kk: I ferie kjøpe modus - Webforumet.no - Webmaster forum

  9. det er kjempe kjekt og se at så mange nordmenn liker seg i kroatia . Jeg anbefaler alle og besøke pakostane , det er en nydelig lands by med noen nydelige strender. vi er noen nordmenn som bor her :):) kom på besøk i byen.. hilsen bergenser som er fra kroatia :)::)

  10. Pakostane ser vakkert ut, og jeg skal leie bil når vi skal ned til Trogir i sommer. Vet ikke hvor langt nordvest vi kommer til å kjøre, men takk for tipset!

  11. Dra om en uke til split. Derifra har jeg tenkt å reise ut på en av øyene. Noen som har gode tips. Har ikke vært i kroatia før.

Legg igjen en kommentar